Novi učenik i prvi sat instrukcija: Kako probiti led i započeti komunikaciju?
Prvi susret s učenikom može biti stvarno izazovan. Ne znate što očekivati, kakvo će dijete biti i uz sve to trebate se povezati s njim dok pokušavate probuditi njegov interes za učenjem. Neka djeca su spremna za suradnju već od prvog susreta, dok su druga potpuno zatvorena, tiha i povučena.
Zato su kratke i zabavne aktivnosti odličan način da se učenici opuste i osjećaju ugodno s vama. O kojim je aktivnostima riječ? Saznajte u nastavku teksta koje taktike “probijaju led” i pomažu stvoriti pozitivnu atmosferu za učenje i sjajnu komunikaciju.
Kako treba izgledati prvi sat instrukcija?
Prvi sat je uglavnom drugačiji od ostalih, a ako tek započinjete karijeru podučavatelja, to je svakako dobro znati. Nećete svih 45 minuta provesti objašnjavajući lekcije. Iako možda želite odmah početi i maksimalno iskoristiti vrijeme, to nije najbolji pristup.
Odvojite barem 10-15 minuta za međusobno upoznavanje. Ako se dijete osjeća opušteno i sigurno u vašem društvu, cijeli proces će biti puno lakši i učinkovitiji kasnije.
Nisu sva djeca ista
Neka djeca trebaju kraće, a druga duže uvode i upoznavanja, ovisno o njihovoj dobi i osobnosti i općenito. Djeca koja se sporo prilagođavaju trebaju dodatno vrijeme i podršku da bi se osjećala ugodno u novim situacijama.
Zanimljivo je da su takva djeca uglavnom povučena u društvu nepoznatih, ali vrlo pričljiva u društvu obitelji i prijatelja. Zato budite strpljivi i prilagodite pristup da na neki način postanete “taj prijatelj”.
Vi kao podučavatelj slobodno dajte do znanja roditeljima da prvi sat neće biti “puni” sat učenja. I to je skroz u redu. Ako ne razumiju zašto, na pristojan način argumentirajte svoj stav.
7 aktivnosti koje probijaju i najtvrđi led
Razgovori s osnovnoškolcima i srednjoškolcima naravno neće biti isti, ali postoje univerzalne taktike kako pristupiti na samom početku. Sve su zabavne, prilagodljive dobi i jednostavno savršene za početak svakog razgovora! ⬇️
1. Što znači tvoje ime?
Pitajte dijete o značenju ili priči iza njegovog imena. Ako nema posebne reakcije, nastavite s pod pitanjem: “Je li povezano s obiteljskim tradicijama, kulturom ili se jednostavno svidjelo tvojim roditeljima?” Pohvalite kako nosi lijepo ime i isto tako vi podijelite priču iza svog imena.
Zašto je ovo dobra ideja?
Djeca vole dijeliti priče o sebi, a pričanje o imenu pruža im priliku da se izraze na autentičan način.
Osim toga, dijete shvaća da vi niste tu da ga gnjavite i da razgovor s vama nije ispitivanje, već iskren, prijateljski razgovor.
Želite li podučavati i zaraditi? Registrirajte se već danas na Siterice.hr.

Marija Koren
Podučavateljica
Prilikom upoznavanja s djetetom, volim pitati nekoliko pitanja kako bih „razbila led” i dala djetetu do znanja da se može sa mnom opustiti i da se ne mora ponašati kao da je na školskome satu. Prvih nekoliko minuta provedem povezujući se s djetetom, jer u većini slučajeva znaju biti zatvoreni, povučeni, sramežljivi i uplašeni.
Komunikacijom i prijateljskim, vedrim i nenametljivim pristupom treba mu dati priliku da nam se predstavi. To će omogućiti da se s vremenom navikne na osobu koja mu drži satove instrukcija i postepeno se osjeća sigurnije i opuštenije, a satovi će tako zasigurno biti zanimljiviji i učinkovitiji.
Komunikacijom i prijateljskim, vedrim i nenametljivim pristupom treba mu dati priliku da nam se predstavi. To će omogućiti da se s vremenom navikne na osobu koja mu drži satove instrukcija i postepeno se osjeća sigurnije i opuštenije, a satovi će tako zasigurno biti zanimljiviji i učinkovitiji.
2. Omiljene stvari
Pitajte dijete o njegovim omiljenim stvarima: knjigama, filmovima, igrama ili hobijima. Neka objasni zašto mu je baš to drago. Zatim i vi podijelite priču o svojim omiljenim stvarima i aktivnostima.
Zašto je ovo dobra ideja?
Razgovaranje o stvarima koje volimo otkriva mnogo o našim osobnostima i interesima, a djeca obično uživaju pričati o svojim hobijima ili omiljenom filmu tako da gotovo garantiramo početak sjajnog razgovora!

Marija Koren
Podučavateljica
Neka pitanja kojima se može započeti razgovor s djetetom ne moraju nužno biti povezana uz školu, već se mogu odnositi na njegove vještine, interese ili hobije. Pitanja poput „Čime se baviš izvan škole”, „Kako se voliš zabavljati s prijateljima”, „Baviš li se sportom” ili „Koja ti je najdraža igra i aktivnost” uvijek dobro prolaze.
Ako se satovi instrukcija drže u kući djeteta, izgled njegove sobe i predmeti i stvari koje se u njoj nalaze, mogu vam pomoći da osmislite neka pitanja za razgovor, primjerice – „Je li ti plava najdraža boja, s obzirom da ti je soba takve boje?”, „Vidim da imaš medalju iz sportskog natjecanja, ispričaj mi kada si je osvojio”, „Vidim da imaš posteljinu sa lavovima, jesu li ti oni najdraže životinje?”
Ako se satovi instrukcija drže u kući djeteta, izgled njegove sobe i predmeti i stvari koje se u njoj nalaze, mogu vam pomoći da osmislite neka pitanja za razgovor, primjerice – „Je li ti plava najdraža boja, s obzirom da ti je soba takve boje?”, „Vidim da imaš medalju iz sportskog natjecanja, ispričaj mi kada si je osvojio”, „Vidim da imaš posteljinu sa lavovima, jesu li ti oni najdraže životinje?”
3. Gdje se vidiš za 10 godina?
Recite djetetu da zamisli gdje će biti za pet ili deset godina. Koje ciljeve želi postići? Kakvu budućnost zamišlja? Što želi raditi kad odraste? Ovaj razgovor otkriva njihove ambicije i snove.
Zašto je ovo dobra ideja?
Djeca i mladi vole zamišljati, pa probudite njihovu maštu. Osim toga, tijekom ovog razgovora, možete djetetu spomenuti kako će određeni predmeti i vještine koje sada uči biti korisni u postizanju njihovih budućih ciljeva.
Na primjer, ako dijete sanja o tome da postane inženjer, možete istaknuti kako matematika i fizika igraju ključnu ulogu u toj profesiji.
4. Dvije istine i jedna laž
Neka dijete podijeli dvije istine i jednu laž o sebi. Vi pokušajte pogoditi koja je laž! Zatim zamijenite uloge kako bi postalo još zanimljivije.
Zašto je ovo dobra ideja?
Ova igra je savršena za probijanje leda jer je lagana, skroz zabavna i neformalna.
Umjesto da odmah počne s učenjem, dijete ima priliku pokazati malo svoje osobnosti i biti u središtu pažnje na pozitivan način. I naravno, dobro ćete se nasmijati, a znamo da smijeh otvara sva vrata!
5. Zabavna debata
Postavite laganu debatu: “Je li pizza bolja od tjestenine?” Neka dijete zauzme svoju stranu i iznese svoje argumente.
Ako želite da bude još zanimljivije, zadajte mu da brani onu stranu s kojom se ne slaže!
Zašto je ovo dobra ideja?
Zabavna debata omogućava djeci da se opuste u sigurnom okruženju, bez straha od pogrešaka uz dozu smijeha i zabave.
Kroz takvu igru, dijete se osjeća sigurno i voljno sudjelovati, a vi kao podučavatelj možete bolje razumjeti njegov stil razmišljanja, način komuniciranja i pristup učenju, što će biti korisno za daljnji rad.
6. Razgovarajte o aktualnim temama
Pokušajte se sjetiti što bi dijete određenog uzrasta moglo zanimati i izaberite temu koja je trenutno popularna – bilo da je riječ o društvenim mrežama, glazbi ili filmu.
Neka podijele svoje mišljenje i objasne zašto im je ta tema važna. Razgovori o stvarima koje su sada u trendu mogu biti vrlo zanimljivi.
Zašto je ovo dobra ideja?
Djeca, pogotovo u mlađim godinama, često žele podijeliti svoje mišljenje o stvarima koje su popularne među njihovim vršnjacima.
Takvi razgovori pomažu u izgradnji povjerenja jer dijete vidi da se njegovo mišljenje cijeni, dok se inače često suočava s nepoznavanjem ili ignoriranjem od strane odraslih. Budite ta "cool" odrasla osoba koja ih stvarno sluša i pokazuje stvarni interes!
7. Ili ili – što bi radije?
Postavite djetetu zabavna "Što bi radije…?" pitanja koja potiču smijeh, ali i otkrivaju njihove preferencije.
Na primjer: “Što bi radije – da radiš kao bankar ili vozač autobusa?” Nakon što dijete odgovori, i vi podijelite vaše izbore!
Zašto je ovo dobra ideja?
Ovo je izuzetno je učinkovit, a opet jednostavan način za smanjenje početne napetosti. Zajedno ćete se smijati, bolje se upoznati, potaknuti maštu, a usput možete iskoristiti djetetov odgovor kao uvod u novo gradivo koje slijedi.
Kako započeti razgovor o predmetu s kojim se učenik bori?
Kad ste probili početni led, još uvijek vam ostaje onaj malo tanji, no i dalje tvrd led za probiti – pokrenuti temu o predmetu zbog kojeg je tu s vama.
Zato smo odlučili navesti neke načine kako započeti razgovor o temama koje djetetu stvaraju poteškoće te kako mu pomoći da prepozna izazove i lakše pronađe rješenja.
Ocjenjivanje
Jedan od načina da započnete razgovor je korištenje taktike “ocjenjivanja”. Zamolite učenika da ocijeni koliko se sigurno osjeća u vezi nekog gradiva na skali od 1 do 10.
Na primjer, present perfect u engleskom jeziku (1 znači "Ne razumijem ništa", a 10 znači "Potpuno sam siguran/na").
Učeniku će izraziti svoje mišljenje prema određenom gradivu, a vi znatno brže uočiti koji dijelovi mu predstavljaju najveće poteškoće.

Marija Koren
Podučavateljica
Pitanja vezana uz školu olakšat će vam dobiti uvid u njegovu rutinu, učenje i svakodnevne obaveze. Raspitivanje o najdražem predmetu i nastavniku, metodama učenja i ponavljanja, razredu i odnosima s školskim prijateljima, mogu svakako biti korisni.
Ljestvica izazova
Drugi učinkovit način je korištenje "ljestvice izazova". Zadajte učeniku da rangira gradivo koje uči, od onih koje su mu najlakše do onih koje mu stvaraju najveće glavobolje.
Uzmimo matematiku za primjer:
- Eksponencijalne jednadžbe
- Kvadratne jednadžbe
- Razlomci i decimalni brojevi
- Osnovne operacije (zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje)
Tako ćete odmah shvatiti gdje gubi vjeru u svoje sposobnosti. Ovaj pristup olakšava razgovor i pomaže učeniku da prepozna što mu zapinje bez da se zbog toga osjeća posramljeno.
Izazov "Nauči me"
Jedna fora taktika je izazov “Nauči me”. Zamolite učenika da vam objasni dio gradiva koji mu dobro ide, kao da on vas podučava.
Tako će se osjećati kao stručnjak i bit ćete mu podrška u jačanju samopouzdanja. Kad to uspješno odradi, recite: "Super si to objasnio/la! Što misliš, što ovaj drugi dio čini težim?"
Ovaj pristup je sjajan jer ne pokazuje samo ono što učenik ne zna, već i ono što zna, a to će vama itekako biti od koristi.
Puzzle metoda
Još jedan koristan način za razumijevanje učenikovih poteškoća je "puzzle metoda”.
Pitajte učenika: "Ako bi ovaj predmet bio puzzle, koji komadić misliš da nedostaje da bi slika bila potpuna?"

Marija Koren
Podučavateljica
Provođenje raznovrsnih kreativnih aktivnosti, također su način kako možete bolje upoznati dijete. Za prvi susret osmislite neku igru ili aktivnosti kojom ćete se povezati, a roditelji vam mogu pomoći u tome i prije prvog susreta otkriti koje igre i aktivnosti dijete voli kako biste znali u kojem smjeru razviti aktivnost.
Kreirajte kviz ili križaljku u kojem ćete oboje sudjelovati, crtajte, obojite crtež, odigrajte društvenu igru ili pokušajte zajedno složiti puzzlu.
Kreirajte kviz ili križaljku u kojem ćete oboje sudjelovati, crtajte, obojite crtež, odigrajte društvenu igru ili pokušajte zajedno složiti puzzlu.
Fokus je na rješenju – pronalaženju te "nedostajuće puzzle". Ako želite, možete koristiti prave puzzle kako bi sve izgledalo stvarnije.
Kad učenik savlada gradivo, zajedno možete postaviti posljednji komadić puzzla, što simbolizira njegov uspjeh. I naravno, na kraju mu poklonite tu sliku!
Metoda čarobnog štapića
Još jedan zabavan način kako započeti razgovor je "metoda čarobnog štapića". Pitajte učenika: "Kad bih imao/la čarobni štapić i mogao/la jedan dio gradiva učiniti super lakim za tebe, koji bi to dio bio?"
Velike su šanse da ćete dobiti iskren odgovor na pitanje koje gradivo stvara najveće probleme.
Zahvaljujući ovom pitanju, dijete će vas na neki način vidjeti kao “čarobnjaka” koji će svojom magijom (znanjem) pomoći da problem zaista nestane! 🪄
Budite podrška od samog početka
I to je to! Budete li se držali ovih smjernica, sigurni smo da će prvi sat instrukcija proći na obostrano zadovoljstvo.
Ono što je bitno je da procijenite situaciju i dijete te prilagodite pristup uzrastu. Budite prirodni, topli i pristupačni i dijete će zasigurno osjetiti tu energiju.

Marija Koren
Podučavateljica
Vrlo je važno da vas dijete smatra prijateljem, a ne učiteljem ili nastavnikom. Provodi većinu vremenu u školi i školskim obavezama, a kada je kod kuće, najvažnije mu je da može biti svoj i zato je stvaranje prijateljskog odnosa vrlo važno i korisno jer ćete tako olakšati satove instrukcije i djetetu i sebi.
Ovi savjeti vrijede za sve satove instrukcija i mogu se iskoristiti prilikom svakog susreta. Važno je konstantno razvijati prijateljski odnos s djetetom i u svakome susretu barem nekoliko minuta posvetiti komunikaciji, zabavi i kreativnim aktivnostima.
Ne pokazujte osude za neznanje ili loše ocjene već budite podrška i motivacija uz moto “Nema problema kojeg mi ne možemo riješiti skupa!”
Postavite čvrste temelje i iskrenu komunikaciju od starta jer upravo to će to biti osnova za sve što dolazi i pomoći vam da zajedno prebrodite sve izazove.
Zaradite kao podučavatelj i pomozite djeci sa školskim gradivom!