InspiracijaOdgoj djeceDisciplina kod djece bez kazni

Pozitivno discipliniranje djeteta: Bez kazni i vikanja

  17. Rujan 2024.,    10 min. čitanja,
Mnogi roditelji, suočeni s izazovima odgoja djece, često smatraju da je kazna jedini način za uspostavljanje discipline. Međutim, stručnjaci upozoravaju da kazne i vikanje mogu imati suprotan učinak, dodatno pogoršavajući ponašanje djece i stvarajući napetost u obitelji. 
U ovom članku, istražit ćemo kako disciplinirati dijete bez primjene sile ili kazni. Naučit ćete učinkovite strategije pozitivnog discipliniranja koje promiču razumijevanje i suradnju, a ne strah i otpor.

Disciplina vs. kazna: Razumijevanje razlike

Ljudi često miješaju ova dva pojma, pa ćemo ih u startu definirati.

  • Definicija discipline: Disciplina se usredotočuje na poučavanje i usmjeravanje ponašanja. Cilj discipline je pomoći djetetu da razumije što je ispravno, a što nije, te kako donijeti bolje odluke u budućnosti. Ona uključuje pružanje smjernica i podrške koji pomažu djetetu da razvije samodisciplinu i odgovornost.

  • Definicija kazne: Kazna, s druge strane, naglašava "osvetu." Umjesto da se fokusira na poučavanje, ona djetetu na ružan način daje lekciju za loše ponašanje. Ova metoda može stvoriti strah i otpor, umjesto da mu pomogne razumjeti i ispraviti ponašanje.
Ana Vukman
Psihoterapeut i certificirani trener svjesnog roditeljstva
Kazna djeteta ne daje nikakve lijepe dugoročne rezultate osim što može odgojiti poslušnu "ovcu" u sustavu punu staha, nesigurnosti i manjka samopouzdanja. Kažnjavanje drugog ljudskog bića = jadno je vježbanje moći nad manjim i slabijim od sebe. Odraz je roditeljske nemoći, neznanja te nedostatka mudrosti. 

Zašto kazne ne funkcioniraju?

Vjerojatno ste se već susreli sa situacijom da kažnjavate dijete redovito – npr. zaplijenite mu mobitel, pošaljete ga u sobu, zabranite odlazak na treninge ili druženje s prijateljima, a dijete postaje sve gore i gore.

Kazna očito ne funkcionira, a evo i zašto je ne biste trebali primjenjivati kao odgojnu metodu:

  • Negativan utjecaj na emocionalno stanje: Kazne, poput fizičkih udaraca ili verbalnih prijetnji, mogu uzrokovati osjećaj straha i anksioznosti kod djece. Ove emocije narušavaju djetetovo samopouzdanje i emocionalnu stabilnost općenito. Prema istraživanjima, takve metode mogu povećati stres i frustraciju.
  • Oslabljena povezanost s roditeljima: Kazne udaljuju roditelje i djecu. Kada djeca dobiju kaznu umjesto razgovora koji će im pomoći naučiti gdje su pogriješili, razvijaju negativan odnos prema roditeljima i gube interes za otvorenom komunikacijom.
  • Povećanje agresivnosti: Istraživanja pokazuju da djeca koja su izložena kaznama, a posebno fizičkim imaju veću vjerojatnost da će razviti agresivno ponašanje. Često dolazi do fizičkog nasilja prema vršnjacima ili autoritetima jer djeca zapravo oponašaju ponašanje koje su vidjela kod svojih roditelja.
  • Utjecaj na razvoj mozga: Kazne mogu utjecati na razvoj mozga djece, posebno u područjima koja su odgovorna za procesiranje kontrole impulsa. Dugotrajno izlaganje kaznama može narušiti razvoj struktura mozga koje su ključne za donošenje odluka i emocionalnu regulaciju.
Zbog ovih razloga, stručnjaci preporučuju pristup discipliniranju koji se usredotočuje na razumijevanje i vođenje, umjesto na kaznu i represiju. 
Ana Vukman
Psihoterapeut i certificirani trener svjesnog roditeljstva
Kada dijete udari dijete, to zovemo agresija. Kada dijete udari odraslog, to zovemo neodgoj. Kada odrasli udari dijete, neki to zovu disciplina.

Strategije discipliniranja primjerene dobi djeteta

Pristupi discipliniranju trebaju biti prilagođeni dobi djeteta kako bi bili učinkoviti i odgovarali razvojnim potrebama. Evo kako prilagoditi strategije discipliniranja prema godinama:

0-2 godine

U ovoj fazi, djeca su vrlo mala i njihovo razumijevanje pravila i posljedica je ograničeno. Fokusirajte se na uklanjanje potencijalnih iskušenja i ometajućih čimbenika kako biste spriječili nepoželjno ponašanje.

Evo kako to učiniti:

  • Preusmjerite mu pažnju. Na primjer, ako dijete pokuša dohvatiti utičnicu, počnite pjevati njegovu omiljenu pjesmicu kako bi mu odvratili pažnju.
Ne, to je pec-pec. Slušaj ovo sad: "Ide maca oko tebe..."
  • Ponudite alternativu. Ako dijete ne smije nešto koristiti, pružite mu opciju B. Primjerice, ako pokuša staviti u usta nešto što nije jestivo, umjesto toga čim prije donesite neku grickalicu.
Ne, ovaj papir nije za jelo. Gledaj, na njemu crtamo. Ali zato imam nešto drugo za tebe. Idemo pojesti bananu!
  • Dajte doznanja da nešto nije dobro. Ako dijete razbije igračku ili predmet namjerno tako što ga baci, nemojte vikati, ali dajte do znanja kroz gestikulaciju i tužni izraz lica da to nije bilo lijepo.
Bacio si igračku i sad se razbila. Moramo je baciti u smeće. Ako budeš sve bacao i razbijao, nećemo se imati s čime igrati.
Ana Vukman
Psihoterapeut i certificirani trener svjesnog roditeljstva
Ispod svakog djetetovog ponašanja postoji neka potreba.

Nema zločestog ni lošeg djeteta, samo roditelja koji ne uspijeva shvatiti djetetove potrebe te nije sposoban graditi sigurnu, iskrenu, čvrstu povezanost i prihvaćanje. Srećom, svaki roditelj koji to želi, može to naučiti i osvijestiti.

3-5 godina

Djeca u ovoj dobi razumiju osnovna pravila, ali još uvijek trebaju jasne smjernice i vizualne primjere. Ova je faza posebno izazovna jer kreće vrijeme dječjih tantruma koji otežavaju discipliniranje. Nerijetko tada dolazi i do majčinskog burnouta pokušavajući sve dovesti u red.

Evo kako pristupiti malim tantrumićima bez stresa i nervoze:

  • Razgovarajte o posljedicama. Djeca ove dobi počinju shvaćati da njihovo ponašanje ima posljedice. Objasnite im kako će njihovi postupci utjecati na druge ili na njih same.
Ako ne podijeliš svoje igračke s prijateljima, oni se možda neće htjeti igrati s tobom. A igra je ljepša u društvu, je li tako?
  • Postavite jasna pravila i granice. Budite dosljedni u postavljanju pravila i granica, te objasnite zašto su ta pravila važna. Upravo ovako funkcionira autoritativni pristup odgoju temeljen na jasnim pravilima, ali i velikoj podršci od strane roditelja.
Ne smijemo trčati po stanu jer možemo pasti i ozlijediti se. Sigurno ne želiš imati gips na ruci ili nozi, zar ne? Idemo smisliti neku drugu igru zajedno.
  • Pružite izbor. Djeca u ovoj dobi vole imati osjećaj kontrole. Omogućite im da biraju između dviju prihvatljivih opcija i nipošto nemojte narediti nešto jer biste mogli naići na veliki otpor.
Kada želiš pospremiti igračke? Prije ili poslije ručka?
U slučaju da odgovor bude “nikad”, imajte uvijek "asa u rukavu." Recite mu:
Ako ne odradiš svoj zadatak, onda ni ja neću moći odraditi moj današnji zadatak za koji sam sigurna da će ti se svidjeti. Planirala sam druženje u parku.
I naravno, ako dijete ispuni svoju obavezu, i vi ispunite svoje obećanje. Nemojte ga iznevjeriti kako vam ne bi prestalo vjerovati.
Ana Vukman
Psihoterapeut i certificirani trener svjesnog roditeljstva
Ponašajmo se prema djeci onako kako želimo da se oni odnose prema nama jer sve se uvijek vrati. Djeca ne uče iz riječi, udaraca kazni. To im samo tjera strah u kosti, pa su neko vrijeme poslušni roboti. Jedina je prava odgojna metoda te proces učenja kroz roditeljski primjer. Dragi roditelji, danas kreirate svoje i djetetovo sutra (a ovo danas nećete moći vratiti).

6-8 godina

Djeca ovog uzrasta počinju razvijati razumijevanje moralnih vrijednosti i složenijih socijalnih interakcija. Vaš cilj je potaknuti njihovu samostalnost i odgovornost.

Kada si udario svog brata, on se osjećao tužno i bolilo ga je. Kako se ti osjećaš kad te netko povrijedi?
  • Postavite odgovornosti. Povećajte odgovornosti djeteta, kao što su obavljanje jednostavnih kućanskih poslova. Naići ćete na zid i dijete će mnogo puta reći da mu se ne da, ali svejedno budite ustrajni. Nemojte vikati niti davati stroge naredbe već spomenite što će se dobro dogoditi nakon obavljenog zadatka.
Tvoj zadatak za danas je pospremiti igračke. Kada to završiš, zajedno ćemo gledati tvoj najdraži crtić.
Ana Vukman
Psihoterapeut i certificirani trener svjesnog roditeljstva
Kada vam se djeca svađaju, umjesto izjava "Dosta više, je l' se morate stalno svađati?!", pokušajte razumjeti da je konflikt dio svakog odnosa. Ne moraju se u svemu slagati, ne mora im se sviđati sve što brat ili sestra naprave. Naš je posao, kao roditelja, učiti ih na što zdraviji način rješavati te konflikte. Naravno da ćemo ih razdvojiti ako se tuku. Držimo ih sigurnima. A ako nema udaranja, super. Idemo razgovorom. Samo ne zauzimajmo strane... što god mi mislili. Nego dopustimo da svatko od njih izrazi svoje mišljenje, osjećaje, viđenje situacije.
  • Radite na zajedničkom rješavanju problema. Pomozite djetetu da razmišlja o rješenju problema umjesto da se usredotoči samo na posljedice.
Ako se ne možeš dogovoriti sa sestrom oko igre, što možete učiniti? Igrajte prvo jednu, pa drugu igru. Ili igrajte sestrinu igru sada, a tvoju večeras. Kako ti se čini ta ideja?

9-12 godina

Djeca u ovom uzrastu razvijaju bolje razumijevanje društvenih normi i osobne odgovornosti. Sada je vaš cilj poticati njihovu samostalnost i donošenje odluka.

  • Razgovarajte o izborima i posljedicama. Pomozite djetetu razumjeti kako njegovi izbori utječu na njega i druge. Podržite ga u donošenju odluka.
Ako odlučiš ne napraviti domaću zadaću, mogao bi dobiti lošu ocjenu i pokvariti svoj prosjek, zar  ne? Mogu li ti ja kako pomoći s nekim zadatkom?
Rita M.
Komentar iz Facebook grupe Savjeti psihologa
Moja mama uvijek priča kako se kao mala bojala svog oca jer je bio autoritet i upotrebljavao je silu da bi ga djeca slušala. Ja nisam imala priliku upoznati svog djeda, a prema njenim pričama, možda i bolje da je tako. Zato ona meni kaže da na nas nikada nije povisila ni ton ni digla ruku jer je bila istraumatizirana djetinjstvom i načinom odgoja koji je primjenjivao njezin otac. Ja danas isto prakticiram nježan pristup i razgovorom rješavam sve sa svojom devetogodišnjom Mašom.

  • Potaknite samostalnost. Očekujte da dijete preuzme više odgovornosti i potaknite ga da samo riješi probleme.
Zvala me mama od tvoje prijateljice i rekla da si je danas povrijedila ružnim riječima. Trebala bi se ispričati.
Djeca često u ovoj dobi žele da roditelji preuzmu svu odgovornost i ispričaju se drugim roditeljima, ako uzmemo za primjer ovaj slučaj konkretno. No, ono što je bitno je da dijete prihvati da je pogriješilo i samo ispravi pogrešku bez skrivanja u sjeni roditelja.

  • Postavite granice i posljedice. Jasno komunicirajte što je dozvoljeno, a što ne, no uvijek budite spremni na razgovor i razmjenu mišljenja.
Ako ne ispuniš svoje obaveze oko kućanskih poslova, morat ćeš skratiti vrijeme provedeno na igricama. Što misliš o tome da se malo više uključiš i istovremeno pomogneš mami?
Lorena F.
Komentar iz Facebook grupe Savjeti psihologa
Meni je jednostavno strašno i nezamislivo da postoje roditelji koji žele da ih se djeca boje. Zašto uopće imate djecu ako želite da u vas gledaju kao u Boga i da ne smiju izraziti kako se osjećaju? Ja sam dijete čiji su roditelji koristili tradicionalne metode odgoja (ne moram ni spominjati koje) i iskreno sebi sam obećala da će moje dijete rasti u potpuno suprotnom okruženju gdje vlada ljubav i razumijevanje. Znam da i dalje mnogi misle da je batina izašla iz raja, ali ja ću uvijek reći da to misle samo oni roditelji koji su lijeni uložiti truda u gradnju odnosa i komunikacije s djetetom.

13 i više

Tinejdžeri razvijaju sve složenije vještine razmišljanja i donošenja odluka. Vaš cilj je pomoći im da razviju samostalnost i odgovornost dok se suočavaju s izazovima adolescencije koji nerijetko uključuju inat i prkos.

  • Omogućite slobodu uz odgovornost. Povećajte njihovu slobodu uz jasna pravila i očekivanja. Pokažite povjerenje u njihove odluke, ali budite tu za savjete i podršku. U slučaju da prekrše dogovor, npr. dođu kasnije kući od dogovorenog, dajte im doznanja da tako ne bi smjelo biti, ali na staložen način potkrijepljen argumentima. 
Kad kasniš kući, mi se brinemo i pomislimo na najgore. Potrudi se doći na vrijeme jer time, prije svega, gradimo povjerenje i pokazuješ poštovanje. Ako kasniš iz opravdanog razloga ili želiš ostati duže, makar pošalji poruku da se dogovorimo.
  • Dajte vremenski okvir.  Ponekad je ukidanje neke aktivnosti koju tinejdžer voli raditi neophodno, ali je važno ne predstaviti to kao strogu kaznu već rješenje. I ono najbitnije, istaknuti koliko dugo će ta promjena trajati.
Primjerice, dijete voli ići svaku večer s prijateljima u šetnju kvartom, međutim, ocjene u školi jako pate. Očito je da bi te večeri u šetnji trebalo zamijeniti večerima učenja. No, umjesto da pristupite s "U kazni si. Nema više izlazaka navečer.", dajte vremenski okvir koliko bi ta "zabrana" trebala trajati i kada će se promijeniti.

Budući da su ocjene značajno slabije nego prije, čini se da ti fali vremena za učenje. Umjesto odlazaka svaku večer vani, ajde ovaj tjedan te večeri iskoristi za učenje kako bismo vidjeli hoće li biti napretka idući tjedan. Ako bude, ponovno se vrati svojoj rutini druženja s prijateljima.
Budite spremni na otpor, ali ne odustajte.
Da, većina tinejdžera će pružiti otpor u ovoj situaciji, ali možete koristiti još neko pozitivno potkrijepljenje u smislu da će, ako uči ovaj tjedan, imati cijele zimske ili ljetne praznike za druženje umjesto provođenja vremena pred knjigom.
  • Uključite dijete u odluke. Jedna od učinkovitih strategija može biti organiziranje obiteljskih "sjednica" kako bi se riješili problemi, uspostavila bolja komunikacija i omogućilo djetetu da se osjeća uključenim u donošenje odluka. Tema može biti specifična, npr. problemi s ocjenama, neispunjavanje obaveza ili pravila o izlascima.
Koji je tvoj prijedlog da riješimo ovaj problem s učenjem i slobodnim vremenom? Kako bismo mogli pronaći ravnotežu? Kad se osjećaš najmotiviranijim za učenje, a kada želiš provoditi vrijeme s prijateljima?

Suradnja roditelja i djeteta kao ključ za disciplinu

Kada djeca imaju priliku izraziti svoje osjećaje i mišljenja, osjete se uvaženo, što vodi do jačanja povjerenja i suradnje unutar obitelji.

Dosljednost u primjeni dogovorenih pravila je također važna. Kada roditelji jasno komuniciraju očekivanja i redovito ih provode, djeca uče važnost odgovornosti i samodiscipline.

Usmjerite se na disciplinu koja uči, a ne kažnjava. Umjesto uspoređivanja s drugima, prepoznajte jedinstvenost svog djeteta i prilagodite pristup njegovim potrebama.